رفتن به محتوای اصلی

موضوعات فراخوان مقاله

مبانی و چالش‌های دینی و معنوی در مواجهه با مصائب و بلایا
ظرفیت‌های راهبردی جهان اسلام در مواجهه با مصائب و بلایا
نقش دانشمندان و نخبگان مسلمان در مواجهه با مصائب و بلایا
نقش رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی و ترویج فرهنگ تعاون در هنگام ابتلای به مصائب و بلایا
تهدیدها و فرصت‌های فضای مجازی در عصر کرونا برای جوامع اسلامی
جهان پساکرونا و سناریوهای جدید سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جهان اسلام
چالش‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی غرب در مواجهه با کرونا

سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

حمیدرضا ترقی در سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی: مواسات جلوه‌ای از حکومت مهدوی را به نمایش می‌گذارد

سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی

به گزارش ستاد خبری سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، حمیدرضا ترقی عصر امروز در وبینار" چالش‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی غرب در مواجهه با کرونا"، از مواسات به‌عنوان کارآمدترین ابزار در هنگام بروز بلایا نام برد و اظهار کرد: امروزه همه دنیای درگیر کرونا هستند چراکه این ویروس توانسته عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بشر را با چالش روبرو کند.
وی با بیان اینکه مواسات در لغت به معنای دستگیری، تعاون، غم‌خواری، یاری‌گری و سهیم کردن افراد در مال خودمان است، تصریح کرد: مواسات باید موجب شود که افراد دوستان و نزدیکان خود را شریک در زندگی خود بدانند، همانطور که پیامبر (ص)مسلمانان را به تعاون و مواسات تشویق می‌کردند ، به اهل مدینه فرمودند مؤمنان باید افراد از پای درآمده را یاری کنند.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: پایه حکومت اسلام در مدینه با مواسات و همکاری همه مسلمانان استقرار پیدا کرده است و اگر تعاون و همکاری میان انصار و مهاجرین در صدر اسلام نبود مهاجرینی که از مکه به مدینه هجرت کرده بودند به تنهایی قادر به حل مشکلات نبودند.
وی با تاکید بر اینکه مواسات از ضوابط بین‌المللی اسلام است و به صنف خاصی اختصاص ندارد، اضافه کرد: امام حسن عسکری(ع) می‌فرمایند زکات مالی است که با برادران ایمانی خود مواسات کنید؛ این نوع روایات در کنار دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، ما را به یک نکته بسیار مهمی متوجه می‌کند که فرمودند مواسات معنای گسترده‌ای دارد و هر نوع کمک به هر انسانی از جمله مسلمان و غیرمسلمان را در بر می‌گیرد؛ مواسات یعنی هر خانواده‌ای از مسلمان و غیر مسلمان را تنها نگذاشتند و برای کمک کردن به سراغ آن‌ها رفتن است.
ترقی با اشاره به اینکه مواسات در مرتبه‌ای بالاتر از بخشش و پایین‌تر از مواسات و ایثار جای می‌گیرد، عنوان کرد: این اصل همان شریک دانستن محرومان در زندگی خود است که اگر این معنا در جوامع اسلامی تحقق یابد فقر و نیازمندی از جامعه رخت بربسته و جامعه از تحریم اقتصادی و شیوع بیماری‌ها آسیب جدی نمی‌بیند و جلوه‌ای از حکومت مهدوی به نمایش گذاشته می‌شود.
وی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی افراد در جوامع اسلامی باید تقویت شود، گفت: این مسئولیت موجب می‌شود که فرد در امور خیر برای رفع مشکلات جامعه دخیل شود.