رفتن به محتوای اصلی

موضوعات فراخوان مقاله

مبانی و چالش‌های دینی و معنوی در مواجهه با مصائب و بلایا
ظرفیت‌های راهبردی جهان اسلام در مواجهه با مصائب و بلایا
نقش دانشمندان و نخبگان مسلمان در مواجهه با مصائب و بلایا
نقش رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی و ترویج فرهنگ تعاون در هنگام ابتلای به مصائب و بلایا
تهدیدها و فرصت‌های فضای مجازی در عصر کرونا برای جوامع اسلامی
جهان پساکرونا و سناریوهای جدید سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جهان اسلام
چالش‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی غرب در مواجهه با کرونا

سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

آیت الله حسینی خراسانی: اسلام دین دعا و دوا است/ پیام کرونا به بشریت بازگشت به آغوش رحمت الهی است

سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی

به گزارش ستاد خبری سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی، آیت الله سیداحمد حسینی خراسانی در وبینار ظرفیت‌های راهبردی جهان اسلام در مواجهه با بلایا و مصائب که به صورت اینترنتی و به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت هفته وحدت برگزار شد، با اشاره به آیه ۱۶۸ اعراف، اظهار کرد: یکی از ضرورت‌های کنونی در مواجهه با بلایا توجه جدی و جامع به مسئله ماهیت بلایا و مصائب و حکمت، فلسفه و آثار آن در زندگی است.
وی عنوان کرد: مصائب گاهی فردی است و جنبه تربیتی، سازندگی، رشد، کمال و تعالی روح انسانی و قرب به پروردگار را دارد. مانند بلایا و سختی هایی که برای انبیاء و اولیاء الهی پیش آمده است و گاهی جنبه عمومی و اجتماعی دارند که این بلاها غیر از آنکه جنبه سازندگی و تربیتی دارند معلول عملکرد زشت و ناروای جامعه انسانی است مانند زلزله‌ها، سیل‌ها، طوفان‌ها و بیماری‌ها.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مطلب دومی که از آیات مربوط به مصائب استفاده می‌شود این است که برای اعمال انسان علاوه بر جزاء که همان کیفر و پاداش اخروی است، آثاری مانند برقراری صلح، امنیت، رفاه و عدالت برای اعمال خوب و جنگ؛ فتنه، قحطی، خشکسالی و بیماری برای اعمال زشت دارد و این آثار دنیوی اعمال انسان است.
وی مسأله سوم را ارتباط تنگاتنگ میان مصیبت و معصیت دانست و ابراز کرد: آیات زیادی وجود دارد که شدائد، سختی‌ها و گرفتاری‌های بشر را نتیجه اعمال بشر و از آثار نوع زندگی انسان و دستپخت و حاصل کار انسان می‌داند مانند آیه ۳۰ سوره شوری و ۴۱ سوره روم.
حسینی خراسانی افزود: از مجموع آیات قرآن و آموزه‌های دینی استفاده می‌شود که اسلام دین دعا و دوا است، اسلام دین تدبیر و توکل است، دین عقلانیت و دیانت است و در شرایط سخت و دشوار مانند موضوع عالمگیر کرونا بحث قرنطینه و دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت فاصله ها در روایات به خوبی دیده شده ضمن اینکه به مسئله دعا و توجه به خدا نیز تأکید شده است.
وی با اشاره به حکمت مصائب و بلایا در زندگی انسان، گفت: فلسفه وجودی بلاها که دستپخت و حاصل رفتار نادرست بشر است این است که بشر در پی این بلاها و مصائب که از جانب خداوند به عنوان عذاب دنیوی متوجه بشر شده است به سمت خدا بازگردد و به عجز و ناتوانی خود اعتراف کند و از مسیر غلطی که در پیش گرفته است دست بر دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که نه تنها معاصی کبیره بلکه برخی از اقبح انواع گناهان که پلیدترین پدیده‌های هستی شناخته می‌شوند و حتی حیوانات مرتکب چنین پدیده‌های پلیدی نمی‌شوند جنبه قانونی می دهند و مایه خجالت همه بشریت است که جنایاتی هول انگیز به نام همجنس بازی در دنیای کنونی جنبه قانونی پیدا می کند.
وی افزود: پیام ویروس کرونا به همه بشریت این است که ای انسان‌ها برگردید به سوی خدا و اعتراف کنید به گناهتان و مسیر خود را به جانب خدا تغییر دهید و به آغوش لطف و رحمت و کرامت خدا بر گردید.