Skip to main content

Subjects

Religious and Spiritual Foundations and Challenges in Facing Disasters and Calamities
Strategic Capacity of the Islamic World in Facing Disasters and Calamities
The Role of Muslim Scientists and Elites in Dealing with Disasters
The Role of Media in Informing and Promoting the Culture of Cooperation in the Occurrence of Disasters and Calamities
Threats and Opportunities of Cyberspace in the Coronavirus Era for the Muslim Communities
The Post-Corona World and New Political, Social and Cultural Scenarios in the Islamic World
The Cultural, Economic and Political Challenges of the West Facing the Coronavirus Pandemic

34th International Islamic Unity Conference

استاد دانشگاه کراچی در کنفرانس وحدت اسلامی: کرونا، مجازات الهی نیست/ کشورهای اسلامی برای مقابله با کرونا باید همکاری مشترک داشته باشند

سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی

به گزارش ستاد خبری سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، دکتر زاهد علی زاهد، استاد و رئیس سابق دانشکده علوم اسلامی دانشگاه کراچی در این کنفرانس بیان داشت: بسیاری از موارد تحت تأثیر شیوع اپیدمی کرونا، در سراسر جهان قرار گرفته اند. بسیاری از فعالیت های علمی که در سراسر جهان در حال انجام بود قطعاً تحت تأثیر آن قرار داشت.
وی افزود: برای حل ھر مشکل راه حلش را پیدا می‌کنند، برای فعالیت های علمی‌، سمینارها، کنفرانس ها و کارگاه ها یا سایر جنبه های آموزش و تدریس نیز راهکاری دیده شده است و این راه حل داشتن وبینارها و کنفرانس ها برخط به جای سمینارها است.
دکتر زاهد بیان داشت: به صورت مجازی فعالیت های علمی تا حدی ادامه می‌یابد، اگرچه به دلیل حضوری نبودن، تمام مزایایی که برای انسان می‌آورد را به همراه ندارد. اما، قطعاً به عنوان یک راه حل پذیرفته شده است.
وی با اشاره به موضوع کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی خاطرنشان کرد: اول از همه، همه گیری ها مثل کرونا در جهان وجود دارد و چنین بلایای طبیعی به شکل ھای مختلف، گاهی زمین لرزه، گاهی طوفان، گاهی باران و سیل به وجود آمده و تعداد زیادی از مردم می‌میرند.
وی افزود: چنین بیماری هایی وجود داشته است که در آن میلیون ها نفر جان خود را از دست داده اند. البته، اگر به پنجاه سال گذشته نگاه کنیم، ویروس کرونا بیماری است که تعداد زیادی از مردم جهان را کشته و تحت تأثیر قرار داده است. بنابراین اولین نکته اساسی را می‌خواهم بیان کنم این است که بلایایی که به شکل بیماری، زلزله، باران و یا به شکل دیگری وجود دارد، مجازات های الهی نیستند.
دکتر زاهد عنوان کرد: بنابراین اولین چیزی که باید فهمید این است که این عذاب نیست، بلکه یک آزمایش انسانیت از طرف خدا است، همچنین یک آزمایش برای کسانی است که از آن رنج می‌برند و یک آزمایش برای کسانی است که تحت تأثیر آن قرار نگرفته اند. چگونه می‌توان به کسانی که با این مشکل درگیر ھستند کمک کرد؟
وی ادامه داد: اگر مجازات به وی تحمیل شود، پس نباید به او كمك كرد، زیرا ما به شخص یا افرادی كه پروردگار جهانیان می‌خواهد مجازات خود را بر آن ها تحمیل كنند، كمك خواهیم كرد یا وی را در مجازات رها كرده و فرار خواهیم كرد؟ بنابراین در کشورهایی که این اپیدمی شدید است، وضعیت به همین منوال است، نیاز به کمک است، نیاز به همکاری با آن ها وجود دارد تا بشریت از این بیماری مهلک نجات یابد.
این استاد دنشگاه یادآور شد: درباره امت اسلامی ھم بگویم، ما می‌بینیم که اکثر کشورهای اسلامی در گروه جهان سوم قرار می‌گیرند، جایی که کمبود شدید نیازھای اولیه ، فقر، جهل، بیماری و بیکاری وجود دارد. وقتی صحبت از ویروس کرونا می‌شود، می‌بینیم که بسیاری از کشورهای مسلمان به شدت تحت تأثیر آن قرار گرفته اند و از امکانات بهداشتی برای مبارزه با این بیماری مهلک برخوردار نیستند.
وی افزود: بنابراین نیاز به پیوندی بین جهان اسلام وجود دارد، زنجیره ای که کشورهای مسلمان از طریق آن می‌توانند به یکدیگر کمک کنند، جایی که نیاز به همکاری در زمینه های دیگر، و بهداشت وجود دارد، خیلی ضروری است. اگرچه مرض هیچ مذهبی ندارد و مریضی برای آمدن از کسی اجازه نمی‌گیرد، اما بحث در مورد همکاری در آنجا است که سایر ملل های دیگر جهان وجود دارند. جایی که کشورها با یکدیگر همکاری می‌کنند.
دکتر زاهد تأکید کرد: بنابراین کشورهای مسلمان نیز باید مانند سایر زمینه ها در زمینه آموزش، فرهنگ، سیاست در زمینه بهداشت ھم با یکدیگر همکاری کنند. جنبه دیگری که ما توجه چندانی به آن نمی‌کنیم این است که جهان در علم پزشکی بسیار پیشرفته شده است. در زمان گذشته دانشمندان بزرگ مسلمان بودند، پزشکان بزرگ مسلمان بودند، كه كتاب های آن ها بعداً در اروپا آموزش داده شد، در آمریكا خوانده شد و با خواندن آن ها ملت های اروپا، ملت های آمریكا به جلو رفتند. اما آنچه اتفاق افتاد این بود که ملت های مسلمان عقب مانده و غرب جلوتر بود.
وی اضافه کرد: در نتیجه، در حالی که سایر موارد تحت تأثیر قرار گرفتند، تحقیقات در زمینه پزشکی نیز تحت تأثیر قرار گرفت، بنابراین نیاز دارد که مسلمانان فعالیت در زمینه پزشکی انجام دھند. من می‌بینم که جایزه نوبل پزشکی جهان در دسترس دانشمندان کشورهای مسلمان نیست، اگرچه جایزه نوبل استاندارد نیست، اما حداقل ذکر این نکته مهم است.
استاد دانشگاه کراچی گفت: سوال اینست که آیا کشورهای مسلمان نمی‌توانند با همکاری یکدیگر زمینه ای را در زمینه پزشکی،درمان، اختراع داروهای جدید، واکسیناسیون بیماری ها ایجاد کنند؟ برای امراض مختلف ھمکاری ای باشد که باعث سود رساندن به انسانیت باشد؟ برای این می‌توان یک جایزه بین المللی مانند جایزه نوبل را اعلام کرد. اگرچه برخی جوایز در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، اما باید بیش از پیش افزایش یابد و سایر کشورهای مسلمان نیز باید به صحنه بیایند تا سهم مسلمانان در خدمت بشریت، در زمینه پزشکی به طور برجسته دیده شود.
وی ادامه داد: ببینیم چه داروهای سنتی وجود دارد که گاهی اوقات در کشورهای مسلمان استفاده می‌شود و شفابخش ھم ھست. به نام داروی طب نبوی، به نام داروی معصومین. آنچه در کتاب های اساسی مسلمانان است یا به نام داروی طب سنتی شرقی، همچنین یک درمان مستقلی است و گاهی به نفع جهانیان است، اما در این زمینه ها کمبود تحقیقات مدرن وجود دارد. اگر جهان با تحقیقات جدید سازماندهی مجدد شود، مسلمانان نیز سرمایه دارند.