رفتن به محتوای اصلی

موضوعات فراخوان مقاله

مبانی و چالش‌های دینی و معنوی در مواجهه با مصائب و بلایا
ظرفیت‌های راهبردی جهان اسلام در مواجهه با مصائب و بلایا
نقش دانشمندان و نخبگان مسلمان در مواجهه با مصائب و بلایا
نقش رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی و ترویج فرهنگ تعاون در هنگام ابتلای به مصائب و بلایا
تهدیدها و فرصت‌های فضای مجازی در عصر کرونا برای جوامع اسلامی
جهان پساکرونا و سناریوهای جدید سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جهان اسلام
چالش‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی غرب در مواجهه با کرونا

سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

استاد حوزه و دانشگاه در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی: وحدت بدین معناست که درب‌های اسلام را به روی دشمنان ببندیم

سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی

به گزارش ستاد خبری سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد موسوی، استاد حوزه و دانشگاه در وبینار «مبانی و چالش های دینی و معنوی در مواجهه با بلایا و مصائب» در سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی بیان داشت: مذاهب اسلامی با وجود اینکه مکتب هایی فکری هستند که فقه اسلامی را غنا و عمق می بخشند ولی متأسفانه دخالت استعمار از تفاوت های موجود بین مذاهب مشکلات خطرناکی به وجود آورده است که هدف از آن ویران ساختن کیان امت اسلامی است و خواسته آنها غارت ثروت های کشورهای مسلمان است و می خواهند بندگانی را که خداوند آزاده آفرید به بردگی بگیرند، بنابراین هنگامی که از وحدت اسلامی صحبت می کنیم، به این معناست که درب ها را در برابر دشمن ببندیم و بر ما لازم است بدانیم دشمن امت اسلامی کیست تا در برابر او بایستیم.
وی افزود: وحدت اسلامی به ما می گوید که با یکدیگر متحد باشیم و در برابر دشمن مانند یک دژ مستحکم باشیم و بر ما لازم است که دشمن را بشناسیم که کیست؟ نکته دوم این است که وحدت اسلامی به معنای ادغام مذاهب نیست، اینکه شیعه را سنی کند و یا سنی را شیعه کند؛ نه چنین نیست، هر کسی مذهب خود را داشته باشد؛ شخص مالکی طبق مذهب خود عمل کند، حنبلی طبق مذهب خود عمل کند، جعفری طبق مذهب خود عمل کند، بنابراین هدف از وحدت اسلامی ادغام مذاهب نیست. نه، وحدت اسلامی می گوید این فضای مملو از تهمت ها و افتراهای موجود بین امت اسلامی را از بین ببریم و این پیام را بلند کنیم که «همانا امت شما یک امت واحده است و من خدای شما هستم پس مرا بپرستید» این پیام را برافرازیم و تمامی مسلمانان حول عقاید و اصول مورد اتفاق همگان گردآیند، ما عقاید و اصولی داریم که مورد توافق همه است.
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: بندهایی که به آنها اشاره کردم، معنای واقعی وحدت اسلامی است، تمامی مسلمانان حول مسائل مشترک گردآییم. این اتفاق حاصل شده که مسلمانی کسی است که اولاً به خداوند به عنوان پروردگار و حضرت محمد (ص) به عنوان پیامبر و فرستاده خاتم خداوند و به قرآن به عنوان کتاب خدا معتقد باشد و به ملائکه و کتاب های آسمانی و پیامبران ایمان داشته باشد و کعبه را به عنوان قبله و ارکان پنجگانه معروف، معاد و روز قیامت و رستاخیز را باور داشته باشد؛ اینها مسائل مشترک بین همه است که مشترکات اندکی نیستند وهمگان اینها را پذیرفته اند.
وی ادامه داد: داخل مذاهب اختلافاتی وجود دارد همانطوری که بین مذاهب حنبلی و شافعی، شافعی و مالکی، مالکی و جعفری نیز اختلافاتی وجود دارد، اینها مکتب های فکری هستند باعث غنا بخشیدن به فقه می شوند، نه اینکه مایه اختلاف و تفرقه شوند. دشمن این فرصت را غنیمت شمرده و استعمار وارد عمل شد و از این تفاوتها مشکلی اساسی درست کرد تا ثروتها را غارت کند و کیان و وجود امت اسلامی را ویران کند و بندگانی که خداوند آزاد آفریده به بندگی بکشند.
حجت الاسلام والمسلمین موسوی عنوان کرد، ایرادی وجود ندارد، اگر بین مذاهب اختلافاتی وجود داشته باشد، اینکه این مذهب به امری معتقد باشد و دیگری به چیز دیگری معتقد باشد، ولی باید این تفاوتها واختلافات باید در یک دایره عقلی باشد، اگر این اختلافات در یک دایره عقلی باشد، هرگز یک مسلمان خون مسلمان دیگر را حلال نخواهد شمرد و همدیگر را تکفیر نمی کنیم. در نتیجه این شعار «همانا مؤمنان برادر هستند پس بین برادرانتان اصلاح کنید» محقق می شود.
وی اضافه کرد: اگر پیامبر (ص) بین ما بود چه می کرد؟ اخلاق پیامبر (ص) همان قرآن است، یعنی هر چه را در قرآن بیابیم همان اخلاق پیامبر (ص) است، اگر خداوند متعال ما را امر می دهد: «واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولاتفرقوا» (همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید) این همان شیوه و روش پیامبر بوده و به آن عمل می کرد. آنجایی که خداوند متعال می فرماید « همانا مؤمنان برادر هستند» پیامبر عقد برادری بین مسلمانان بست. برادران ما را چه شده است؟ داریم به کجا می رویم؟ اینها اخلاق پیامبر (ص) است، ما را به وحدت دعوت می کند و بر ما لازم است متحد شویم زیرا خیر دنیا و آخرت در وحدت اسلامی است و نباید از نقشه هایی که دشمن برای ما طراحی می کند پیروی کنیم.
استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: دنیا محل گذر است و فرصت ها همچون ابرها می گذرد، ما باید متحد شویم، و خداوند را به عنوان پروردگار ما و حضرت محمد (ص) را پیامبر خود و قرآن کتاب ما و کعبه قبله ما بپذیریم و باهم باشیم و به چیزهایی که ترامپ و امثال ترامپ و دشمنان اسمت اسلامی می گویند گوش ندهیم.