رفتن به محتوای اصلی

موضوعات فراخوان مقاله

مبانی و چالش‌های دینی و معنوی در مواجهه با مصائب و بلایا
ظرفیت‌های راهبردی جهان اسلام در مواجهه با مصائب و بلایا
نقش دانشمندان و نخبگان مسلمان در مواجهه با مصائب و بلایا
نقش رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی و ترویج فرهنگ تعاون در هنگام ابتلای به مصائب و بلایا
تهدیدها و فرصت‌های فضای مجازی در عصر کرونا برای جوامع اسلامی
جهان پساکرونا و سناریوهای جدید سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جهان اسلام
چالش‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی غرب در مواجهه با کرونا

سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

وبینار «منطقه‌ای شمال آفریقا (الجزایر _ تونس)» در سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی؛ المنصر: پدیده کرونا گونه ای دیگر از آرایش اجتماعی و نظم عمومی انسانی را به وجود آورده است

سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی

به گزارش ستاد خبری سی‌وچهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، دکتر هذیلی المنصر استاد دانشگاه قیروان تونس در وبینار «منطقه‌ای شمال آفریقا (الجزایر _ تونس)» در سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی با بیان اینکه چه بسا خداوند در این بیماری کرونا که درد و دغدغۀ جهان گیر است خیری فراوان قرار دهد، اظهار داشت: طبیعتاً خیری که اینجا مطرح می شود، خیری است که در حوزۀ آگاهی و اندیشه و برنامه های تربیتی و حتی برنامه های سیاسی حاصل می آید. یعنی کرونا سبب پدید آمدن گونه ای دیگر از آرایش اجتماعی و نظم عمومی انسانی می‌شود .
وی ادامه داد: کرونا با توجه به هراس عمومی که به راه انداخته فرصتی برای باورمندان به اندیشه‌های اسلامی و مروجان فرهنگ، مفاهیم و منهج اسلامی است. کرونا فرصتی بر آنان پدید آورده است و آن ها را در موقعیت خوبی قرار می دهد. امروز می توان به دنیا گفت که قدرت خوب است اما باید در پی تعیین حد و مرز برای آن باشیم تا تباه نشود. علم هم نور است و مطلوب اما باید برای علم هم ضوابطی قرار دهیم در غیر این صورت، به بدفرجامی منتهی خواهد شد. آزادی نیز نه تنها مطلوب است بلکه شرط کرامت انسان است اما نباید این آزادی به رها شدگی از هر مسئولیتی بیانجامد.
استاد دانشگاه قیروان تونس یادآور شد: کرونا فضایی روانی، ذهنی و فکری ایجاد کرده است تا صاحبان طرح و برنامۀ اسلامی روشن‌اندیشانه، مترقی و آگاهانه خود را با اعتماد به نفس کامل در برابر جهان عرضه کنند. کرونا و دیگر مشکلاتی که پیوسته متراکم می شوند، انسان غربی و حتی انسان خارج از مرزهای جهان غرب را به سرگردانی کشانده و او را واداشته است که به دنبال مفاهیم، اندیشه ها، دیدگاه ها و عقاید جدید باشد.
المنصر تاکید کرد: جنگ ها، ویرانی ها، تباهی اخلاق، سقوط معنویات و به حضیض افتادن انسانیت، در کنار این بیماری، همۀ انسان ها و کل بشریت را گرفتار خویش کرده است. دیده ایم که افراد چگونه خود را به اسارت می کشند و به اجبار با ماسک زدن آزادی خود را فراموش یا محدود می کنند تا از مرگی که به واسطۀ انتقال بیماری در کمینشان نشسته است، دور بمانند.
وی افزود: شرایط کنونی فرصتی حقیقی برای طرح دیدگاه مسلمانان است؛ مشروط به اینکه آنان اعتماد کافی به کار خود داشته باشند، وقار نظری و روحی داشته و از ابزارهای ارتباطی خوب برخوردار باشند. در این صورت، می توانند نفوذ و تأثیری در حوزۀ دیدگاه های فلسفی، افکار و مفاهیم ایجاد کنند.
استاد دانشگاه قیروان تونس خاطرنشان کرد: امروز می بینیم که یک خلأ پدید آمده است. حالت نگرانی و ترسی که امروز شاهدش هستیم وضعیت را تغییر داده و انسان را به احساس شکست و ضعف و سستی رسانده است، البته انسان هنگامی که در حالت اضطرار باشد، آمادۀ توبه و بازگشت به سوی خداوند متعال است و در آن حال، پروردگارش را می خواند.
المنصر بیان کرد: اگر این اضطرار حقیقی باشد و نه ساختگی و منافقانه، دل ها گشایش می یابد و دعا راستین و قلبی خواهد بود. زمزمۀ صادقانه است که سبب می شود دعا، به خواست خداوند، به او که مقصود دعاست برسد، اگر به کرونا از زاویه‌‌های دیگر بنگریم شاهد خواهیم بود که خوبی های زیادی در دل آن وجود دارد که در لفافۀ ناگواری ها پیچیده شده اند. همچنان که اگر به کرونا از این زاویه بنگریم که حالت اضطرار است، در این صورت، می تواند باب دعایی راستین و مستجاب را بگشاید.
وی در پایان گفت: مسلمانان مهم ترین گروهی هستند که دارای پیامی معنوی، فرهنگی، فکری و اعتقادی هستند. البته طبیعی است که چنین امری در گرو آن است که آگاهی کافی نسبت به موضوع وجود داشته باشد. همچنین، در گرو آن است که مسلمانان بتوانند تفرقه و ضعفی را که بدان گرفتار شده و نیز خود را در آن گرفتار کرده‌اند، پشت سر بگذارند.