تجاوز إلى المحتوى الرئيسي

محاور المؤتمر

المبادئ والتعاليم الدينية والمعنوية في مواجهة المصائب والبلايا
القدرات الاستراتيجية للعالم الإسلامي في مواجهة المَصائُب والبَلايا
دور العلماء والنخبة المسلمة في مواجهة المَصائُب والبَلايا
دور الإعلام في التوعية والترویج لثقافة التعاون في حالة انتشار المَصائُب والبَلايا
التهديدات وفرص العالم الافتراضي في زمن الكورونا للمجتمعات الإسلامية
عالم ما بعد جائحة كورونا والسيناريوهات السياسية والاجتماعية والثقافية الجديدة في العالم الإسلامي
التحديات الثقافية والاقتصادية والسياسية في الغرب لمواجهة جائحة كورونا

المؤتمر الدولی الرابع و الثلاثون للوحدة الاسلامی

نشست علمی «نقش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در وحدت و امنیت جهان اسلام»؛ زاهدی: نظام تقریبی سردار سلیمانی به اسلام ناب اهمیت زیادی می‌داد

سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی

به گزارش ستاد خبری سی‌وچهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در نشست علمی «نقش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در وحدت و امنیت جهان اسلام» در سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی با بیان اینکه مکتب حاج قاسم یک منظومه است که در این منظومه نظام‌های متعددی را می‌توان دید، اظهار داشت: از جمله این نظام‌ها، نظام اعتقادی و دینی حاج قاسم است. حاج قاسم به اسلام ناب برگرفته از پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) باور داشت و آن را نه ‌تنها به عنوان یک اعتقاد شخصی بلکه در زندگی اجتماعی و سیاسی خود نیز پیاده می‌کرد.
وی ادامه داد: اگر نظام سیاسی حاج قاسم را جست‌وجو کنیم می‌بینیم حاج قاسم انقلاب اسلامی را باور و رهبری و ولایت‌فقیه را قبول داشت، وی در بحث نظام سیاسی معتقد بود که جهان اسلام نیازمند رهبری واحد است تا اینگونه همه پای کار بیایند و اقتدار اسلام حفظ شود و از این طریق است که می‌توان با استکبار مبارزه کرد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه با اشاره به نظام جهادی و مدیریتی حاج قاسم خاطرنشان کرد: ایشان مرد میدان بودند و سیستم مدیریتی حاج قاسم عملگرا، عاقلانه و خردمندانه بود و در نظام رفتاری نیز بسیار ساده‌زیست بود. به دنبال جمع‌آوری مال دنیا و جاذبه‌های اقتصادی نبود. فوق‌العاده مردم‌دار بود و این منظومه رفتاری شهید حاج قاسم سلیمانی است که باید آن را بشناسیم.
زاهدی تصریح کرد: از دیگر نظام‌های اعتقادی حاج قاسم، نظام خانواده بود. ایشان فوق‌العاده برای خانواده اهمیت قائل بود. حتی در بحران‌ها به روستای اجدادی خود رفته و به پدر و مادرشان سر می‌زد و به زانو آنها می‌افتاد و پای پدر و مادر را می‌بوسید. ژنرال یا سرداری که ابهتش سران آمریکا را به لرزه می‌انداخت طوری با خانواده رفتار می‌کرد که همواره برای ما الگو است.
وی در پایان گفت: نظام تقریبی حاج قاسم نیز به اسلام ناب اهمیت زیادی می‌داد. برای او شیعه و سنی فرقی نداشت. زمانی که کردستان عراق در محاصره جدی بود؛ باورشان نمی‌شد که حاج قاسم به آنجا برود، ایشان در آن منطقه حضور و لرزه در دل داعش انداخت. در جنگ غزه نیز از اهل سنت حمایت می‌کرد. شیعه و سنی برای حاج قاسم مهم نبود بلکه مجاهدت مهم بود و بیشتر زندگی خود را وقف گسترش اسلام ناب محمدی کرده بود. حاج قاسم یک مجاهد، عارف، سیاست‌مدار، دین‌مدار و ولایت‌مدار فرهنگی بودند.